26 lutego 2018

Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej?

Oszacowanie ceny aplikacji mobilnej nie należy do prostych zadań. Wartość aplikacji różnicowana jest przez wiele zmiennych – między innymi przez: ilość platform, na jakich ma działać, zasięg aplikacji, obsługiwane języki, czy stopień jej skomplikowania.

Dlaczego precyzyjne określenie ceny aplikacji jest trudne?

Wyklarowania finalnej ceny aplikacji nie ułatwia również fakt, że nie jest ona tworem skończonym. Aplikacje realizowane są od makiet MVP aż po gotowe produkty. Niemniej jednak oprogramowanie wymaga stałego nadzoru, nierzadko utrzymywania, a także wprowadzania aktualizacji. Stąd też nie możemy pojmować aplikacji jako tworu skończonego.

Never a finished product

Warto zwrócić uwagę, że obecnie tworzone i utrzymywane aplikacje z powodzeniem możemy zaklasyfikować do tzw. projektów „never ending” i „never a finished product”. Nawet po wypuszczeniu gotowego projektu, wciąż wymagać on będzie opieki ze strony deweloperów.

Rozgraniczenie na proste i złożone aplikacje

Kolejną napotykaną trudnością w oszacowaniu ceny jest brak rozgraniczenia między aplikacjami mobilnymi a systemami do przechowywania danych. Mylne łączenie tych dwóch zagadnień może skutkować przeszacowaniem ceny projektu oraz nieprawidłowym określeniem jego założeń. Należy również zaklasyfikować aplikacje na proste projekty, które do prawidłowego działania nie wymagają utrzymywania łączności z serwerem, a także na takie, dla których utrzymywanie połączenia z serwerami stanowi filar funkcjonowania.

Aplikacja natywna a hybrydowa

Przy ustalaniu ceny produktu niezwykle ważne jest określenie modelu biznesowego i technologicznego aplikacji. W przypadku konieczności zachowania wieloplatformowości i łatwego dewelopmentu, a także prostej możliwości modernizacji aplikacji przy jednoczesnym niewielkim skomplikowaniu produktu, lepszym rozwiązaniem będzie postawienie na tańsze i prostsze rozwiązanie – aplikację hybrydową.

 

Jeżeli naszym celem jest stworzenie zaawansowanej i wymagającej aplikacji, która w intensywny sposób wykorzystuje podzespoły urządzenia, lepszym wyborem będzie aplikacja natywna. Rozwiązanie to pozwoli stworzyć lepszą, wydajniejszą i bardziej rozbudowaną aplikację – niestety kosztem wyższej ceny i większego nakładu pracy.

Przeczytaj więcej o aplikacjach natywnych i hybrydowych.

Z czego powinna składać się dobra aplikacja mobilna?

Dobra aplikacja mobilna powinna składać się z projektu UX. I to nie byle jakiego! Projekt User Experience ma za zadanie możliwie w jak najlepszy sposób ułatwić użytkownikom korzystanie z aplikacji i sprawić, że jej użytkowanie będzie proste, intuicyjne i satysfakcjonujące. Dobry projekt UX pozwoli wyróżnić się aplikacji spośród konkurencji i zapewni jej dużą popularność.

Niezwykle ważny jest również projekt graficzny. GUI powinien uwzględniać pewne ograniczenia interface’ów aplikacji i ograniczenia ze strony użytkownika, a także przyzwyczajenia i preferencje przyszłych userów. Projekt graficzny powinien być wykonany w sposób użyteczny, spełniający swoją funkcję i atrakcyjny wizualnie dla użytkownika.

Pytania, które warto zadać przed stworzeniem aplikacji mobilnej

Tylko dokładny i metodycznie przeprowadzony wywiad pozwoli stworzyć dobrą i funkcjonalną aplikację mobilną. Poniżej podajemy 5 podstawowych pytań, które należy zadać przed tworzeniem aplikacji mobilnej.

1. Jaki jest cel stworzenia aplikacji mobilnej?

Aplikacja mobilna może być tworzona dla celów czysto hobbistycznych lub w celach biznesowych. Jej nadrzędnym celem może być generowanie zysku, zwiększanie zasięgu firmy, generowanie leadów, czy też pozyskiwanie bazy danych nowych klientów. Określenie celu aplikacji pozwoli dokładniej przemyśleć strategię jej realizacji, a tym samym sprecyzować budżet i zastosowane technologie.

2. Czy w grę wchodzą dodatkowe koszty w postaci promocji?

W przypadku aplikacji realizowanych w celach biznesowych nie obędzie się bez działań marketingowych. Dobra i skuteczna promocja, która dotrze do potencjalnej grupy odbiorców to dodatkowe koszta, na które trzeba być przygotowanym.

3. Czy dana aplikacja będzie monetyzowana?

Jeżeli aplikacja będzie generować zysk, wówczas jej zakres działania, zastosowane rozwiązania i model biznesowy będą dopasowane w taki sposób, by intensyfikować zysk. Już podczas tworzenia MVP należy określić sposób, w jaki aplikacja będzie monetyzowana.

4. Czy jednoznaczne określenie MVP jest możliwe?

Czasem jasne sprecyzowanie ram minimalnie gotowego produktu nie jest proste, a co więcej – nie zawsze jest możliwe. W przypadku aplikacji o nietypowym działaniu lub strukturze trudno będzie nam jednoznacznie określić MVP.

5. Jak mocno chcemy zaangażować się w powstawanie aplikacji?

Zaangażowanie klienta w proces powstawania aplikacji wiąże się pośrednio z modelem biznesowym. Jeżeli posiadamy odpowiednią wiedzę oraz czas na branie aktywnego udziału w tworzeniu aplikacji, warto pomyśleć o modelu Time and Material. W sytuacji, gdy całkowicie ufamy software house’owi oraz nie możemy kontrolować procesu powstawania produktu, lepszym rozwiązaniem będzie model rozliczeniowy Fixed Price.

Odpowiedzi na powyższe pytania pozwolą określić budżet i rodzaj wykonawcy

Udzielając odpowiedzi na powyżej zadane pytania, będziemy w stanie lepiej zorientować się w procesie tworzenia aplikacji, jej kosztach i naszych planach względem niej. Co więcej, pozwoli nam to precyzyjniej oszacować budżet oraz trafniej dobrać wykonawcę aplikacji.

Jeżeli chcemy stworzyć prostą aplikację o charakterze czysto hobbystycznym, lepszym rozwiązaniem będzie postawienie na freelancera, który zagwarantuje nam przede wszystkim tańszą realizację.

Jeśli mamy jasno sprecyzowane cele, aplikacja będzie tworzona przede wszystkim do celów biznesowych i interesuje nas wyłącznie efekt, lepszym wyjściem będzie współpraca ze studiem lub agencją. Zaufany software house zagwarantuje nam wykreowanie możliwie jak najlepszej aplikacji. Dzięki jednoczesnej pracy kilku specjalistów nad naszą aplikacją określone terminy realizacji będą bardziej wiarygodne – możemy również liczyć na stabilniejszą i bezpieczniejszą współpracę.

W sytuacji, gdy celem aplikacji jest przede wszystkim monetyzacja i generowanie zysku, wówczas należy zadbać o możliwie jak najlepszy projekt UX i design. Im lepiej zostanie ona przyjęta na rynku, tym będzie w stanie więcej zarobić.

Koszt aplikacji najlepiej określić za pomocą stawek godzinowych

Do określenia ceny aplikacji na bazie stawek godzinowych warto wykorzystać portal clutch.co, który pozwoli zorientować się w rynkowych cenach i stanowić będzie pewną wiarygodną bazę do sprecyzowania finalnego kosztu tworzonego produktu. Stawki za godzinę pracy nad aplikacjami mobilnymi wahają się między 25 a 300 USD. W przypadku relatywnie prostych aplikacji mobilnych czas ich tworzenia nie powinien przekroczyć około 200 godzin. Bardziej złożone projekty mogą zająć nawet 2000 godzin!

Jesteś zainteresowany wyceną aplikacji mobilnej? Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami!

O nas

Webchefs to niezależny software house z Krakowa. Specjalizujemy się w tworzeniu produktów cyfrowych o wysokiej jakości.

Na naszym blogu piszemy subiektywnie o sprawach związanych z szeroko pojętą branżą IT, programowaniem i projektowaniem dla Internetu oraz wzajemnych interakcjach pomiędzy nimi. Nie tylko z perspektywy wykonawcy.